Festivalul judeţean de Colinde şi obiceiuri de Crăciun

 

Maica Domnului

Sâmbătă, 13 decembrie 2008, va avea loc la Şcoala Populară de Artă – Timişoara – a IX-a ediţie a Festivalului judeţean de Colinde şi obiceiuri de Crăciun.

Activitatea este patronată de Mitropolia Banatului şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş la iniţiativa profesorilor de religie din judeţul Timiş. Sunt invitaţi să participe profesori de religie şi de muzică, alături de elevii pe care îi coordonează. În prima parte a zilei vor fi audiate corurile, iar în după-masa aceleiaşi zile vor fi vizionate şi scenetele de Crăciun.

Juriul va fi format din profesori de religie şi muzică.

Organizatori: prof. Dana Buzatu – Şcoala cu clasele I-VIII nr.7, Ana Usca – Şcoala cu clasele I-VIII nr.25, Alina Florei – Liceul Loga, Crina Pîrvu – Şcoala cu clasele I-VIII nr.18.

Înscrierile se fac la telefon: 0744209549 (Alina Florei)

Vă dorim succes!

Anunțuri

One response to this post.

  1. Posted by Bogdan George on Ianuarie 4, 2010 at 10:05 pm

    SLOBODU-I A COLINDA?

    Străvechiul obicei, de-a colinda din casă-n casă, vestind Naşterea Pruncului Isus, în oraşul Viflaim, în ieslea cea rece a vitelor, se pierde în istoria veacurilor de mult trecute, dar de actualitate, pentru câtă bucurie, fericire, dar şi binecuvântare aduce, tuturor celor care primesc colindători.
    Primii, sunt copiii, cei care îşi încep acest colind ,,de cu ziuă”, undeva în jurul amiezii. Să aibă timp, până-n seară, să trecă pe la fiecare casă! Căci, nu se cade, în satul tradiţional, casa şi masa, fiecărui locuitor, să nu fie colindată. În această zi de ajun, nu se ţine seama de sărac sau bogat – de starea şi situaţia materială a celor care primesc colindătorii.
    Atât gazda, cât şi ei, colindătorii, cred, şi îşi spun, că sunt solii unei lumi mult mai bune. De asta şi urările, din finalul colindului, după primirea darului: ,,Să ajungeţi multe seri / Ca seara din asta seară!”
    Sfânt, prin mesajul ceresc, pe care ni-l transmite, colindul slujeşte vieţii având o valoare profund morală, pe lângă toate celelalte! Urările de bine, de belşug, de sănătate, de prosperitate, de rod bogat – atât săracului cât şi bogatului sunt nelipsite – şi chiar se crede în îndeplinirea lor.
    Adunaţi, în cete de câte 5 – 7 copii, băieţi şi fete, sub comanda unuia dintre ei – de obicei a celui mai mare – nu-şi încep colindul fără a întreba: ,, – Slobodu-i a colinda?”, şi-apoi, după primirea răspunsului, care de fiecare dată este pozit, la fereastră, înghesuiţi, unul în celălalt, pentru a-şi face cărare, cât mai degrabă spre masa gazdei, numai după terminarea colindei, pornesc şi intră în casă! Fiecare vrea să fie primul. Întotdeauna, primul care intră, este un băiat, crezându-se că o dată cu el – ca bărbat – intră şi bunăstarea în ograda celui colindat.
    Se înghesuie să-şi primească fiecare darul, întinzându-şi, sincer şi nevinovat, mânuţele! Cu responsabilitatea unuia matur, introduc darul primit în straiţa atârnată pe după umăr. Apoi mulţumesc fiecare, pe rând, sau toţi deodată, într-un glas – sărbători fericite! – şi pleacă, fără a mai fi interesaţi, de lauda gazdei, pentru frumuseţea colindului colindat la casa ei.
    Câtă magie şi câtă puritate duc cu ei! Câtă sinceritate, nevinovăţie şi câtă bucurie – fără de margini – transmite, colinda lor.
    Apoi, grăbindu-se, pentru a nu pierde vremea, ies din ogradă. Uneori, aleargă. De fapt, aproape de fiecare dată! Au atâta energie că nu obosesc de loc. Şi-aici intervine spiritul şi magia Naşterii. Ce-ar fi dacă ar obosi? Probabil, s-ar întoarce acasă, oprindu-se din colindat. Atunci, ar rămânea case necolindate şi nu s-ar mai îndeplini ritualul! Şi nici magia! Şi-aşa, iar şi iar, până se întunecă. Abia trag către casă!
    Abia acuma simt oboseala. Roşii la faţă, plini de sănătate, abia prididesc pe uliţă, fiecare până la casa lui.
    ,,Răsună înspre seară / A clopotelor cânt / Căci vine, vine iară / Isus pe-acest pământ!” – este semnalul de terminare a ritualului pentru cei mici, şi semnalul de pornire pentru fecioraşi. Ăştia care încâ nu sunt de armată. Dar nici cu straiţa nu mai umblă, că doar sunt mari! Dacă umblau cu straiţa şi gazda considera a fi prea mari pentru îndeplinirea acestui ritual, batjocoritor, le dădea, fetelor, caier. Să toarcă!
    E semn că nu mai sunt copile, că au crescut şi se îndreaptă, fie şi cu gândul, spre jocul ce va urma sărbătorii. Şi, totuşi, în mintea lor ar dori să mai rămână ori să mai fie, măcar pentru un Crăciun, copii.
    Dacă în lume poţi să faci vrute şi nevrute, roata vieţii nu o poţi întoarce. Şi, din copil devii, fără să-ţi dai seama adult – fecioraş, apoi fecior de însurat sau fată de măritat.
    Cei mici – primii vestitori că Maica Sfântă a născut pe Mântuitorul Isus, se retrag, abia ducându-şi străituţele încărcate de daruri. Darurile sunt răsplata colindatului. Sunt plata urărilor făcute. Dacă vreo gazdă era prea generoasă în a-i plăti, continuau cu urările chiar şi pe scări, afară. Pe trepte!
    Adunaţi în cete înaintea bisericii, şi ei, fecioraşii sau cei neînsuraţii, făcând planuri pe la care fete să treacă ori de unde să-şi înceapă colindul – cu maturitate şi cu bărbăţie, încep, şi ei, că…asta vor să demonstreze – cât sunt de bărbaţi. Ei, nu se mai grăbesc atunci când colindă.
    Cuminţi, fie şi pentru a nu atrage prea mult atenţia asupra lor, aşteaptă să-şi termine colinda, pentru ca, apoi, fata gazdei să le deschidă uşa, să-i poftească să intre în casă, pentru a le mulţumi şi plăti frumoasa colindă. De această dată, nu cu daruri ci, cu câte un pahar de vin ori de horincă, fiecare după cum şi ce doreşte. Uneori, plata poate fi şi câte o gură, dacă în această ceată de colindători se află vreun ,,drăguţ” al fetei.
    Colindele sunt cântece tradiţionale româneşti – felicitări sau urări epico-lirice, legate de obiceiul colindatului. Dacă primul colind, se cânta la fereastră, în târnaţ ori pălută, fără a intra în casă – chiar la invitaţia făcută de gazdă – fecioraşii, la plecare, după tradiţionalele urări adresate gazdei, mai colindau o colindă, spre bucuria acesteia. De această dată, alta. E un fel de mulţumitură. Pentru toate câte au fost aşezate pe masă, pentru a se putea ospăta dintru ele. Pentru toate bunătăţile! Ies din curte tot colindând, parcă, pentru a-i auzi, cealaltă casă spre care se îndreaptă. Dar, şi pentru ca satul tradiţional să răsune de colinde. Căci, ,,Colinda lor frumoasă / Răsună până-n zori!”.
    O dată cu feciorii satului, se îmbracă şi ,,Moşii cu droange”, cu ,,obrăzarul” (masca) propriu-zis, cu ,,băcuieţ şi zbici”, pornind pe uliţele satului, pentru a alunga, prin jocul lor, ,,spiritul cel rău”, ce s-ar putea abate asupra satului. Iată, deci, rostul apotropaic, al jocului de măşti – apărarea satului. Zgomotul ,,dronjelor” determină ,,pe cel rău” să ocolească satul, să fugă ,,în pustie”.
    Diversificate, prin clasificarea lor, colindul a păstrat, azi, doar forma de sărbătoare, de petrecere, distrugând forma ritualică.
    Iată, cum trece vremea şi nu peste multă vreme, la fereastră sau în târnaţ, vom fi, pentru a îndeplini un ritual, întrebaţi: ,,-Slobodu-i a colinda?”. Desigur, cu adâncă şi nemărginită bucurie, la orice ceas din zi ori noapte ne vom afla, răspunsul va fi unul şi acelaşi, în fiecare an: ,,-Slodod, slodod!”. Sfântul Crăciun să vă găsească sănătoşi, puternici şi…acasă. Căci, Maria şi Iosif căutau casa unde să fie primiţi. POATE O MAI CAUTĂ ŞI AZI…să fiţi acasă şi să vă bucuraţi, că şi în acest an aţi putut deschide uşa casei şi să fiţi, prin colind, binecuvântaţi. Cu binecuvântarea Sfântului Crăciun.
    Binecuvântată fie-vă casa.
    Sărbători fericite!

    acesta este mesajul grupului folcloric FLORI DE CANTEC ROMANESC – cel care a promovat de curand CD-ul NOI UMBLAM A COLINDA

    grupul este format din personalitati ale muzicii populare romanesti, mari iubitori de folclor, cunoscuti in intregul melos popular pentru truda si efortul lor de a salva comorile traditionale lasate din mosi stramosi

    iata doar cateva nume:
    Marioara POP – Tg.Lapus MM;
    Vasile Pop – Prislop MM;
    Onisor POP – Tg Lapus MM;
    Maria Tripon – Tara Oasului;

    grupul este condus de catre masterand VASILE BELE
    contact:
    v_bele@yahoo.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: