Ioan Usca/Ioan Traia – Comentarii la Psalmul 139

PSALMUL 139 – Pentru sfârşit. Un psalm al lui David.

 

În situaţiile frecvente de asuprire şi violenţă, cel sărman îşi află ocrotire la Dumnezeu. I se potriveşte lui David şi oricărui credincios, dar mai cu seamă lui Iisus (Ilarie)”[1].

 

1: Scapă-mă, Doamne, de omul rău,

izbăveşte-mă de bărbatul nedrept,

„Cf. Ioan 17, 15 (Nu-Ţi cer să-i iei din lume, ci să-i păzeşti de cel rău)”[2].

2: de cei ce-n inima lor uneltesc nedreptate

şi-n toată ziua războaie pun la cale.

3: Limba şi-au ascuţit-o precum a şarpelui;

sub buzele lor, venin de aspidă.

„Din pricina păcatului, omul a devenit mai primejdios decât toate vietăţile (Ioan Gură de Aur)”[3].

4: Păzeşte-mă, Doamne, de mâna păcătosului;

scapă-mă de oamenii nedrepţi,

de cei ce uneltesc să-mi împiedice paşii.

5: Cei mândri mi-au ascuns o cursă,

din funii făcut-au laţ picioarelor mele,

pietre de poticnire mi-au pus în cărare.

„Fericitul Augustin: Prin expresia cei mândri, psalmistul înţelege întregul corp de armată al diavolului (păcatul acestuia fiind mândria)”[4]

Într-o altă traducere: aproape de cărare mi-au pus mie capcane. „Deci, se cuvine ca acela care şi-a propus să intre în viaţă prin poarta cea strâmtă şi prin calea cea îngustă să se ferească pe sine de orice îndepărtare şi abatere de la poruncile Domnului, împlinind ceea ce s-a scris: să nu te abaţi nici la dreapta, nici la stânga (Fapte 4, 27)”[5].

6: Zis-am către Domnul: – Tu eşti Dumnezeul meu,

pleacă-Ţi auzul, Doamne, spre glasul rugăciunii mele!

7: Doamne, Doamne, Tu, puterea mântuirii mele,

Tu mi-ai umbrit capul în zi de război.

„Ioan Gură de Aur spune că a umbri e un cuvânt concret pentru a exprima o ocrotire plină de iubire. Dumnezeu îi dă nu numai ocrotire, ci şi odihnă”[6].

8: Din pricina poftei mele, Doamne,

nu mă da pe mâna păcătosului;

sfat au făcut împotrivă-mi,

nu mă părăsi, ca nu cumva ei să se umple de trufie.

Începutul versetului e tradus diferit în SEP 4: Să nu mă dai, Doamne, pe mâna păcătosului, aşa cum pofteşte: „traducerea este una dintre soluţiile posibile (literal: de la pofta de mine), adoptată de unii Părinţi, ca Ioan Gură de Aur; altă soluţie care s-a propus: din pricina poftei mele (Augustin: tu cu pofta faci loc diavolului). Dezavantajul este că versetul trebuie pus în gura unui păcătos, în vreme ce majoritatea Părinţilor pune întregul psalm în rostirea lui Hristos în pătimirea Lui. Atanasie şi Ilarie interpretează: Duşmanul să nu mă târască departe de dorul meu de mântuire. Textul Masoretic vorbeşte clar despre dorinţele nelegiuitului; literal: Să nu dai curs dorinţelor celui nelegiuit, planul lui nu îngădui să se înalţe. Theodoret şi alţi Părinţi încearcă să salveze ambivalenţa: dorinţa celui care se roagă de a mântui şi dorinţa duşmanului de a distruge (cf. Mortari, nota ad loc.)”[7].

9: Capul ce li se-nvârte

şi dezgustul buzelor lor să-i acopere.

„E vorba de gândurile ce se rotesc în mintea păcătosului, pentru ca ele să devină fapte rele prin mijlocirea buzelor. E un ecou al textului din Psalmul 17, 16: durerea lui se va întoarce pe capul său, pe creştetul său nedreptatea lui se va coborî”[8].

10: Cărbuni aprinşi vor cădea peste ei;

în foc îi vei arunca,

în necazuri pe care să nu le poată duce.

11: Omul limbut nu va călca drept pe pământ,

omul rău, vânat va fi de rele spre pieire.

„Limbut: certăreţ, vorbitor de rău (Atanasie); obraznic, cel care scoate la iveală păcatele aproapelui (Ioan Gură de Aur)”[9].

12: Eu ştiu că Domnul îi va face săracului judecată

şi sărmanului dreptate;

„Pentru Ilarie, cel sărman este prin excelenţă Hristos, iar cei săraci sunt cei care au îmbrăţişat sărăcia pentru Dumnezeu, cei care se află sub altar (cf. Apocalipsa 6, 10)”[10].

13: iar drepţii vor mărturisi numele Tău,

împreună cu faţa Ta vor locui cei drepţi.

„Cu adevărat aceştia cheamă sincer numele lui Dumnezeu şi se mărturisesc Lui, fiindcă le şi place să stea de vorbă cu El, iubindu-L pururea”[11].  „Împreună cu faţa Ta vor locui cei drepţi, căci vei lua un chip (o formă) (cf. Galateni 4, 18) în inima lor dreaptă şi împreună cu chipul (forma) Ta ei vor locui în Tine, Hristoase al meu. O, minune, o, uimitor dar al bunătăţii! Oamenii să ajungă să fie în chipul (forma) lui Dumnezeu (cf. Filipeni 2, 6)  şi în ei să ia chip (formă) Cel necuprins pentru toţi şi toate, Dumnezeul Cel neschimbabil, Cel nemutabil prin fire, Care vrea să locuiască în toţi cei vrednici, Care vrea ca fiecare să aibă înăuntrul său întreg pe Împăratul, însăşi Împărăţia şi cele ale Împărăţiei”[12].


[1] SEP 4/I, p. 329

[2] SEP 4/I, p. 329

[3] SEP 4/I, p. 330

[4] BBVA, p. 776

[5] Sf. Vasile cel Mare, Regulile mici, 241

[6] SEP 4/I, p. 330

[7] SEP 4/I, p. 330

[8] BBVA, p. 777

[9] SEP 4/I, p. 331

[10] SEP 4/I, p. 331

[11] Isichie Sinaitul, op. cit., 169

[12] Sf. Simeon Noul Teolog, Imne, I

 

8 responses to this post.

  1. […] Răzvanrc, Dragon, Carmen, Umograf, Gabriela Elena, Tanya, Atitudini, Anavero, Carmen Negoiţă, Ana Usca şi […]

  2. […] toamna poate fi la fel de răvăşitoare ca şi primăvara. Evident, nu toate detaliile coincid, însă lucrurile esenţiale pot fi foarte […]

  3. […] iar tuturor: Ada, Alex Mazilu, Altcersenin, Ana Cazacu, Ana Usca, Anca, Andrei, Blue Caffe, Caius, Cammely, Carmen,  Cristi Dima, Cristi Lisandru, Dale de cultura, […]

  4. […] Food; Achilianu; Ana Usca; Baiatul Ciudat; Caius; Consiliul; Cosmin Stefanescu; Cristian Dima; Cristian Lisandru; Dispecerul […]

  5. […] n-au chiulit : Lilick, Vania, Lucia, Theodora, Mirko, Dramoleta, George,  Ana, Dan, Orfiv, Caius, Daurel, Onu, Madi, Natașa, Andi, Teo, Flavius, Sebra, Matilda, Cristian, […]

  6. […] Elisa, Hai ca se poate!,  Dragon, Atitudini, Caius, Cristian Dima, Atitudini, Razvan, Orfiv, Ana Usca, Starea Natiunii, Basarica, Supravietuitor,  Plano 10, Corina Cretu, Alex Mazilu,  Popa Teapa, […]

  7. […] Elisa, Theodora Marinescu,  Dragon, Atitudini, Caius, Cristian Dima, Atitudini, Razvan, Orfiv, Ana Usca, Starea Natiunii, Basarica, Supravietuitor,  Plano 10, Corina Cretu, Alex Mazilu,  Popa Teapa, […]

  8. […] inima împăratului este în mâna lui Dumnezeu, atunci urmează că nu se mântuie prin puterea armată, […]

Lasă un răspuns

